Z badań przeprowadzonych przez agencję Nielsen wynika, że Polacy nie tylko są bardziej zadowoleni z zakupów, ale również więcej kupują. Z czego wynika aktualny konsumencki trend i jak wypadamy na tle Europy?

Tendencje wzrostowe w sprzedaży, zapoczątkowane w ubiegłym roku, znalazły również potwierdzenie w statystykach za pierwszy kwartał 2017. Silny rynek FMCG (fast moving consumer goods), obejmujący branżę chemiczną i spożywczą, jest tego najlepszym dowodem. Statystyki napawają optymizmem, co więcej wyprzedzamy Europę, która w ostatnim czasie przeżywa swego rodzaju konsumpcyjną stagnację.

W ujęciu rok do roku sektor FMCG odnotował za okres styczeń-kwiecień wzrost sprzedaży na poziomie +3,5% w koszyku spożywczym i +3,8% w koszyku chemicznym. W tym segmencie Polska w 2016 roku i w pierwszym kwartale 2017 wyraźnie wyprzedziła m.in. Finlandię, Niemcy, Francję, Danię czy Wielką Brytanię, plasując się wysoko powyżej średniej europejskiej. (publicrelations.pl)

Stopniowy wzrost zadowolenia konsumenckiego (Nielsen Consumer Confidence Index) możemy obserwować już od 2015 roku. Z danych wynika, że na przestrzeni dekady po raz kolejny udało nam się przeskoczyć Europę. Niedoścignionym wzorem wciąż pozostaje średnia globalna obejmująca poziom zadowolenia konsumentów w skali światowej.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Kupujemy więcej i wydajemy więcej – z czego to może wynikać?

Niezależnie od tego, po której stronie muru stoimy, trzeba przyznać, że zwiększone wydatki są częściowo efektem programu 500+. Szczególnie wielodzietne rodziny, które otrzymały solidny zastrzyk gotówki, mogły pozwolić sobie na dostatniejsze życie. 1000 czy 1500 zł to niezła premia, biorąc pod uwagę, że około 7,7% (dane z GUS na kwiecień 2017) nie pracuje, a ogromna część zarabia poniżej średniej krajowej, która swoją drogą na przełomie lat 2015 – 2016 również podskoczyła o ponad 100 zł. Dodatkowo ważnym czynnikiem wpływającym na poziom sprzedaży jest zjawisko powszechnego dziś konsumpcjonizmu. Era modnego materializmu trwa i jak sądzę, jeszcze troszkę raczy nam potowarzyszyć.